Είναι γνωστό σ’ όλους ότι η Περιφέρεια Αττικής διαθέτει κάθε χρόνο περίπου 25.000.000€ για τις μεταφορές μαθητών. Τουλάχιστον να υπάρξουν όλες οι προϋποθέσεις ώστε να μεταφέρονται οι μαθητές με ασφάλεια.
Ενόψει του διεθνούς διαγωνισμού που θα κάνει η Περιφέρεια για τη μεταφορά των μαθητών των δημόσιων σχολείων Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης για το σχολικό έτος 2013-2014 και έχοντας υπ’ όψη αιτήματα, ανακοινώσεις και καταγγελίες συλλόγων γονέων και εκπ/κών αλλά και μεμονωμένων πολιτών, για την ομαλή και ασφαλή μετακίνηση των μαθητών, καλό είναι να συμπεριληφθούν στη διακήρυξη ή να προβλεφθούν και τα παρακάτω:
° Ύπαρξη "συνοδού" στα λεωφορεία που μεταφέρουν μαθητές Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων
Όπως είναι γνωστό από το μέχρι τώρα νομικό πλαίσιο δεν είναι υποχρεωτική η ύπαρξη συνοδού για τους μαθητές της Α/θμιας εκπ/σης, κάτι που υποχρεωτικά προβλέπεται για τους μαθητές των Ιδιωτικών Σχολείων. Το συγκεκριμένο θέμα αποτελεί πάγιο αίτημα εδώ και αρκετά χρόνια και έχει κατά καιρούς αγωνιστικά διεκδικηθεί από τους συλλόγους γονέων και εκπ/κών. Για λόγους ασφάλειας των μικρών μαθητών είναι απαραίτητο στην υπό σύνταξη διακήρυξη να υπάρχει ρητή πρόβλεψη για ύπαρξη συνοδού για τους μαθητές των νηπιαγωγείων και Δημοτικών. Δηλαδή για να μπορεί ένα όχημα να λάβει μέρος στο διαγωνισμό θα πρέπει να διαθέτει και "συνοδό", ο οποίος θα μισθοδοτείται από την ανάδοχο εταιρεία.
Σε αντίθετη περίπτωση το Υπουργείο Οικονομικών να καλύψει το κόστος για την πληρωμή των συνοδών. Από πρόχειρο, αλλά αξιόπιστο, υπολογισμό το ποσό είναι περίπου 510.000€ (120 δρομολόγιο χ 170 ημέρες χ 25€ ), ποσό όχι ιδιαίτερα απαγορευτικό για το σκοπό που υπηρετεί . Μπορεί επίσης, να διερευνηθεί η δυνατότητα ένταξης σε προγράμματα Ε.Σ.Π.Α., η πρόσληψη και πληρωμή των συνοδών, στα πλαίσια καταπολέμησης της ανεργίας.
° Συνοδοί μαθητών Ειδικών Σχολείων
Οι συνοδοί των μαθητών με Ειδικές Ανάγκες που προβλέπονται να υπάρχουν από την κείμενη νομοθεσία, για λόγους ευνόητους, πρέπει να έχουν στοιχειώδεις γνώσεις αντιμετώπισης συμπεριφορών και καταστάσεων που προκύπτουν από τους συγκεκριμένους μαθητές. Να προτιμώνται από τους μεταφορείς οι έχοντες πτυχίο ΙΕΚ ή ταχύρυθμα σεμινάρια Ειδικής Αγωγής. Σε διαφορετική περίπτωση να αναλαμβάνει το Ειδικό Σχολείο (;) την ενημέρωσή τους και επιμόρφωσή τους.
° Πιστή εφαρμογή των προβλεπόμενων από την νομοθεσία αποστάσεων (εκτός ακραίων περιπτώσεων)
Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την ουσιαστική βοήθεια των τεχνικών υπηρεσιών των δήμων και την συμβολή του διαδικτύου (GOOGLE). Επίσης, είναι καλό να επανακαθοριστούν τα όρια των περιφερειών των σχολικών μονάδων με βάση το κριτήριο της εγγύτητας έτσι ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι μαθητές θα ανήκουν στο εγγύτερο στην κατοικία τους σχολείο προκειμένου να αποφευχθούν περιττά δρομολόγια μεταφοράς τους. Αυτό είναι περισσότερο αναγκαίο σε εκτεταμένες γεωγραφικά δημοτικές ενότητες.
° Ημέρες δρομολογίων
Οι ημέρες κατά τις οποίες διεξάγονται εκδηλώσεις των σχολείων (Εθνικές Γιορτές, παρελάσεις κτλ) να πραγματοποιούνται κανονικά τα δρομολόγια, ακόμη και αν είναι ημέρες αργίας.
° Δωρεάν διάθεση λεωφορείων, μια φορά το μήνα, για διδακτικές επισκέψεις
Στην προηγούμενη διακήρυξη υπήρχε παράγραφος που επί λέξει ανέφερε: "Όταν πραγματοποιούνται εκπαιδευτικές επισκέψεις, θεωρούνται ημέρες λειτουργίας του σχολείου. Για την πραγματοποίηση των εκδηλώσεων/ επισκέψεων αυτών, θα διατίθενται τα μεταφορικά μέσα μία φορά το μήνα δωρεάν, ύστερα από έγκαιρη ενημέρωσή τους από το σχολείο, τουλάχιστον δύο ημέρες πριν την πραγματοποίηση της εκδήλωσης/επίσκεψης αυτής. Τα ανωτέρω ισχύουν όταν γίνονται εντός του ωραρίου της λειτουργίας του σχολείου."
Για να έχει αυτό ισχύ, πρέπει αυτή η υποχρέωση του αναδόχου, να διατυπωθεί με σαφήνεια και στη σύμβαση που θα κληθούν οι μεταφορείς να υπογράψουν.
° Σαφής καθορισμός από τη σύμβαση του στοιχείων του οχήματος και του οδηγού
Είναι απαραίτητο οι Δ/ντες των σχολικών μονάδων και οι γονείς των μαθητών να γνωρίζουν σε ποιο όχημα και σε ποιο οδηγό παραδίδουν καθημερινά τα παιδιά τους. Απαραίτητο, λοιπόν, είναι στη σύμβασηνα αναφέρονται με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο τα στοιχεία του οχήματος (αριθμός κυκλοφορίας κτλ) τακτικού και αναπληρωματικού (το οποίο χρησιμοποιείται αυστηρά μόνο σε περίπτωση βλάβης) και τα στοιχεία του οδηγού , τακτικού και αναπληρωματικού.
Θα πρέπει να τονίζεται ξεκάθαρα ότι απαγορεύεται αυστηρά η υπομίσθωση του δρομολογίου σε άλλες εταιρίες ή άλλα οχήματα. Είναι πολύ συχνό φαινόμενο να πραγματοποιούνται δρομολόγια μεταφοράς μαθητών με λεωφορεία που δεν αναφέρονται καν στις συμβάσεις, ούτε ως τακτικά ούτε ως αναπληρωματικά, γεγονός που διακυβεύει την ασφάλεια των μαθητών που μετακινούνται και αποτελεί σοβαρή πηγή δυσλειτουργίας φέρνοντας σε δύσκολη θέση τους διευθυντές των σχολείων που έχουν την ευθύνη του ελέγχου της ακριβούς εφαρμογής των συμβάσεων.
° Άμεση και έγκαιρη αποστολή των συμβάσεων στις σχολικές μονάδες
Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί ότι οι σχετικές συμβάσεις φτάνουν με μεγάλη καθυστέρηση (ακόμη και μηνών) στις σχολικές μονάδες. Αυτό κάνει αδύνατο τον έλεγχο της σωστής τήρησης των όρων της σύμβασης από τους Δ/ντές των σχολείων.
Οι συμβάσεις πρέπει να βρίσκονται στα σχολεία πριν την έναρξη των δρομολογίων.
° Πληρότητα λεωφορείου
Έχει κατά καιρούς παρατηρηθεί και καταγγελθεί ότι σε ορισμένα δρομολόγια οι μαθητές που μεταφέρονται είναι ελάχιστοι. Σε λεωφορεία 54 θέσεων υπάρχουν 5 - 20 μαθητές. Αυτό μπορεί να περιορισθεί ύστερα από συνεργασία των γειτονικών σχολείων. Ένα λεωφορείο να προβλέπεται ότι μπορεί να μεταφέρει, όπου αυτό είναι εφικτό, μαθητές δύο γειτονικών Σχολείων της ίδιας βαθμίδας.
° Συμπεριφορά οδηγών
Πέρα από τα τυπικά που πρέπει να έχουν οι οδηγοί επειδή και η διαδικασία της μεταφοράς των μαθητών αποτελεί μέρος της διδακτικής πράξης, πρέπει η συμπεριφορά τους να είναι αυτή που αρμόζει. Η συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών έχει τη σωστή παιδαγωγική προσέγγιση προς τους μαθητές. Επειδή όμως κατά καιρούς έχουν καταγγελθεί από γονείς αντιπαιδαγωγικές συμπεριφορές από ορισμένους οδηγούς και αν αυτά αποδειχθούν να προβλέπεται άμεση αντικατάσταση του οδηγού.
° Πληρωμή μεταφορέων
Δυστυχώς η εξόφληση των οφειλόμενων στους μεταφορείς γίνεται με καθυστέρηση ακόμα και 2,5 ετών. Αυτό δημιουργεί τεράστια προβλήματα στους επαγγελματίες του κλάδου, αφού είναι υποχρεωμένοι να προπληρώνουν τον αναλογούντα Φ.Π.Α. αλλά και να καλύπτουν τα λειτουργικά έξοδα χωρίς να εισπράττουν. Ίσως αυτός είναι ένας από τους λόγους που είχαμε σε ορισμένες περιπτώσεις "φουσκωμένες τιμές". Απαραίτητο και χρήσιμο για όλους είναι η εξόφληση να γίνεται έγκαιρα.
Υ.Γ.: Η περιφέρεια πρέπει να αγωνιστεί ώστε οι μεταφορές να γίνονται με ευθύνη του "φυσικού τους χώρου" που είναι οι δήμοι. Στην περιφέρεια πρέπει να μείνουν οι μεταφορές των διαδημοτικών Σχολείων (Ειδικά-Μουσικά-Καλλιτεχνικά και Διαπολιτισμικά). Άλλωστε αυτή είναι η πλειοψηφούσα άποψη που κατά καιρούς έχει διατυπωθεί και επαρκώς τεκμηριωθεί στο Περιφερειακό Συμβούλιο.
ΜΠΑΡΟΥΤΑΣ ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Εσείς κάνατε Like στη σελίδα μας? Πατήστε εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου