Κυριακή 7 Απριλίου 2013

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΑΛΑΝΤΖΗΣ: Εγκληματικός ο σχεδιασμός του ποδηλατόδρομου στο Γέρακα



Λανθασμένος ο σχεδιασμός για τον ποδηλατόδρομο στο Γέρακα

Γράφει ο

Νεκτάριος Καλαντζής*

Λανθασμένος έως εγκληματικός, μπορεί να χαρακτηριστεί ο σχεδιασμός του ποδηλατοδρόμου που κατασκευάζεται εδώ και κάποιους μήνες στη Δ.Ε. Γέρακα. Αιτία είναι η αμέλεια και η αδιαφορία της Δημοτικής Αρχής Παλλήνης ως προς την επίβλεψη του έργου, αφού από τη στιγμή που παραδόθηκε στον εργολάβο για την υλοποίησή του, δεν ενδιαφέρθηκε να δει εάν οι προδιαγραφές του έργου συνάδουν με τα διεθνή πρότυπα, αφού και μια απλή σύγκριση του υπό κατασκευή ποδηλατοδρόμου με άλλον ενός διαφορετικού δήμου, θα ανεδείκνυε τα λάθη που έχουν γίνει και θα υπήρχε ο χρόνος για τις αναγκαίες βελτιώσεις.

Το συγκεκριμένο έργο είναι ενταγμένο στο επιχειρησιακό πρόγραμμα Π.Ε.Π. Αττικής 2007-2013 και αφορά την ενοποίηση των αθλητικών, κοινόχρηστων και σχολικών χώρων, με δίκτυο ποδηλατοδρόμων, πεζοδρόμων και χώρους περιπάτου και αναψυχής. Το κόστος του έργου ανέρχεται σε κάτι παραπάνω από 3.500.000 ευρώ, περιλαμβάνοντας την ανάπλαση ενός κομματιού της γειτονιάς του Γαργηττού προς το κέντρο, ξεκινώντας μια διαδρομή για ποδήλατο και περίπατο από το κολυμβητήριο και το Σινεμά Γέρακα, μέσω της οδού Γαργηττού, Μιλτιάδου, Αριστοφάνη, Νικίου, Περικλέους, Σερίφου, Ηρακλειάς, Σκιάθου και Ιθάκης έως την Κεφαλληνίας, καταλήγοντας μέσω της παιδικής χαράς πάνω από την παιδική χαρά, στο κλειστό μπάσκετ και τα παρακείμενα σχολεία, μέχρι το Δημαρχείο της πόλης και τα ‘’Βραχάκια’’.

Και ενώ κάτοικοι και ποδηλάτες, περίμεναν έναν ολοκληρωμένο και σωστό σχεδιασμό ενός τέτοιου μεγάλου έργου σε κόστος, έκπληξη και οργή παράλληλα, προκάλεσε η ασφαλτόστρωση του ποδηλατοδρόμου κατά μήκος της διαδρομής, με εμφανή την προχειρότητά του, τόσο ως προς τα υλικά (πίσσα τελευταίας ποιότητας), αλλά κυρίως ως προς την ‘’κυματοειδή’’ του μορφή. Είναι μάλλον ο πρώτος πανελλαδικά ποδηλατόδρομος, που έχει προσαρμοστεί ανά 3-4 μέτρα, σε κάθε άνοιγμα των γκαράζ των σπιτιών, αντί αποτελεί μια ευθεία-χαλί, χωρίς να έχει διαφορετικό ύψος ανά 3-4 μέτρα, όπως κατάφεραν να τον σχεδιάσουν.


Σε επικοινωνία με ερασιτέχνες και φίλους του ποδηλάτου της περιοχής, αλλά και με επαγγελματίες του χώρου, που επισκέφθηκαν τον χώρο, παρέμειναν έκπληκτοι ως προς το μέγεθος του κακού σχεδιασμού και την αμέλεια (από πρόθεση ή αδιαφορία;) του δήμου, προκειμένου να προλάβει το λάθος. Μάλιστα, ποδηλάτες ανέφεραν, πώς είναι δυνατό ένας ποδηλάτης σε μια διαδρομή αστικής μορφής να πηγαίνει ‘’πάνω κάτω’’ από τη διαφορά ύψους του εδάφους, εξαιτίας των πολλών εισόδων στα σπίτια; Πώς σε όλες τις άλλες πόλεις της Ελλάδος, οι ποδηλατόδρομοι είναι σχεδιασμένοι και υλοποιημένοι, με ενιαία και ισοϋψή βάση, στο ίδιο επίπεδο με το δρόμο, ενώ σε αυτόν του Γέρακα, τα ποδήλατα θα πρέπει να έχουν και καλές αναρτήσεις από την ανωμαλία του ύψους; Ο φωτισμός, όπως και η σήμανση για την παρουσία ήπιας μορφής μετακίνησης και ποδηλασίας, δεν έχει τοποθετηθεί ακόμη, όμως η προχειρότητα του έργου φαίνεται και στην περίπτωση όπου, πολλοί από τους κατοίκους των παρακείμενων κατοικιών, να σταθμεύουν τα αυτοκίνητά τους, προκλητικά πάνω στον ποδηλατόδρομο, με αποτέλεσμα ένας ποδηλάτης, πλην των άλλων προβλημάτων, να αναγκάζεται να κατεβαίνει κάθε λίγο στο οδόστρωμα που περνούν τα αυτοκίνητα, με κίνδυνο για την ασφάλειά του.

Οι πολίτες ευθύνονται με την αδιαφορία που πολλές φορές επιδεικνύουν απέναντι σε έναν ποδηλάτη, όταν σταθμεύουν τα οχήματά τους, πάνω στην ειδική διαδρομή, όμως ο δήμος εγκληματεί όταν δεν ελέγχει και δεν επιτηρεί έργα τέτοιου μεγάλου κόστους, με αποτέλεσμα και κακή κατασκευή να γίνεται και να δαπανώνται κρατικά χρήματα χωρίς το αναμενόμενο αισθητικό και λειτουργικό αποτέλεσμα.

Η χάραξη και ο σχεδιασμός των ποδηλατοδρόμων σε μια περιοχή, πρέπει να περιλαμβάνει μια ολοκληρωμένη πρόταση, με χρήση κοινόχρηστων ποδηλάτων, σταθμών αυτών και διασύνδεση με μέσα σταθερής τροχιάς, καθώς και ενοποίηση αυτών με τις τρεις πόλεις του δήμου, σε Ανθούσα, Γέρακα και Παλλήνη, σηματοδοτώντας μια ολοκληρωμένη πρόταση ανάπλασης και σχεδιασμού μιας νέας πόλης με λιγότερα αυτοκίνητα, πολύ πράσινο και με περισσότερα ποδήλατα και πεζούς, που θα βελτίωνε την καθημερινότητα του πολίτη που θα ζούσε σε αυτή.

*Οικονομολόγος, Κοινωνιολόγος, Αντιπρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Παλλήνης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου